10 Routebepaling en vastlopen in netwerken

Het sinaasappelspel – Routebepaling en vastlopen in netwerken.

Waar gaat activiteit 10 over?

Routebepaling en vastlopen zijn problemen in vele netwerken, zoals het wegennet, telefoon en computer systemen. Ingenieurs besteden veel tijd aan het uitzoeken hoe deze problemen op te lossen en hoe netwerken te ontwerpen die deze problemen makkelijker oplossen.

Routebepaling, congestie en vastlopen kunnen frustrerende problemen in veel verschillende netwerken veroorzaken. Denk maar aan uw favoriete spitsuur! Het is meerdere keren gebeurd in New York dat het verkeer in de straten, zo overbelast raakte dat alles vastliep; niemand kon zijn auto nog verplaatsen! Soms als de computers “down” zijn in bedrijven (zoals banken) wordt het probleem veroorzaakt door een vastlopend communicatienetwerk. Het ontwerpen van netwerken, waardoor de routebepaling eenvoudig en efficiënt wordt en congestie wordt geminimaliseerd, is een moeilijk probleem voor veel soorten ingenieurs.

Soms werken meerdere personen tegelijk met dezelfde gegevens . Als een deel van de gegevens (zoals banksaldo van een klant) wordt bijgewerkt, is het belangrijk om de gegevens “op slot” te zetten tijdens de update. Als deze niet worden vergrendeld, kan iemand anders op hetzelfde moment aan de gegevens werken en dan zou het saldo verkeerd kunnen worden geregistreerd. Indien dit vergrendelingssysteem wordt gestoord door het vergrendelen van een ander, kan de boel vastlopen.

Een van de meest opwindende ontwikkelingen in het ontwerpen van computers is de komst van de parallelle berekening, waar honderden of duizenden PC-achtige processors worden gecombineerd (in een netwerk) om een enkele krachtige computer vormen. Veel problemen zoals het Sinaasappelspel moeten continu (maar veel sneller!) worden afgespeeld op deze netwerken, om deze parallelle computers te laten werken.

Geschikt voor leeftijd: 9 jaar en ouder

Download les 10: 10 het sinaasappelspel – routebepaling en vastlopen in netwerken