click here for English
(de Lady Ada show is nu op zoek naar fondsen en sponsors!)
Korte beschrijving van het project
Lady Ada is een wervelende theatershow over de fundamenten van de digitale revolutie. Het is een meeslepend historisch verhaal over een jonge vrouw die al een eeuw vooruit begreep dat software machines universeel kon maken en het menselijk denken kon verdiepen. Naast het historische verhaal leert het publiek een aantal fundamenten van de informatica en ziet zij dat de computer op een creatieve manier gebruikt kan worden.
De achtergrond van dit project is dat wij een urgentie voelen voor een blijvend curriculum voor computeronderwijs in het basisonderwijs, waarbij we rekening houden met de uitvoerbaarheid door de huidige generatie leerkrachten. CSunplugged is juist met dit idee ontwikkeld en daarom hebben wij ooit besloten dit in het Nederlands te vertalen.
We waren onder de indruk van het hoge niveau van de activiteiten van CSunplugged en het feit dat scholen kunnen beginnen met computeronderwijs zonder (genoeg) computers te hebben sprak ons zeer aan. En zij kennen leerkrachten en ouders die vinden dat hun kinderen al genoeg achter schermen zitten de hele dag. Dit is een goed alternatief.
Met CSunplugged heb je de mogelijkheid om basiskennis bij te brengen zonder een scherm te gebruiken en aan grote groepen kinderen tegelijkertijd. Wij denken echter dat we een stap verder kunnen zetten in het begeleiden van leerkrachten met het beginnen van computeronderwijs. Zo kwamen wij op het idee van een theatershow. Lady Ada maakt het beginnen met dit materiaal toegankelijker en aantrekkelijker.
Synopsis van de show
We zien een jonge tiener achter zijn computer helemaal opgaan in zijn Minecraftspel. Hij denkt alles te weten over het spel en zijn computer. Hij bouwt een stad en probeert een gigantische wolkenkrabber te maken, maar het lukt hem niet. Plotseling verschijnt een vrouw in een Victoriaanse kledij en helpt hem de beste wolkenkrabber ooit te bouwen. Ze beginnen een dialoog over computers en programmeren. De vrouw is Ada Lovelace en zij komt uit de 19e eeuw. Na eerst vol ongeloof ziet de jongen in dat hij helemaal niet zo veel weet van computers en dat zij hem wat belangrijke fundamenten van de computer kan bij brengen. Met praktische voorbeelden en wat hulp van het publiek legt ze hem uit waarom het belangrijk is deze basiskennis te kennen en hoe geweldig het is als je al je fantasieën kan creëren.
Het doel
We streven naar een structurele implementatie van computeronderwijs op Nederlandse scholen. We willen graag beginnen op de basisschool omdat we dan de kinderen kunnen benaderen zonder dat ze al beseffen dat ze talig zijn of technisch, jongens- of meisjesdingen leuk vinden of graag met handen of hoofd werken. We willen ook de huidige generatie leerkrachten een toegankelijke gids geven om hen te interesseren voor een makkelijke start met informatica.
Nederland heeft niet genoeg informaticadocenten om alle (basis)schoolleerlingen te bereiken. Omdat wij denken dat programmeren en informatica een vast onderdeel moet zijn op school moet dit gegeven worden door de huidige en bestaande leerkrachten.
Wij hebben de ervaring dat veel leerkrachten niet weten hoe en/of niet durven te beginnen, omdat er een gebrek aan tijd, kennis en/of durf is. Om deze kloof te overbruggen hebben wij gezocht naar een ‘alfa’ manier (theater), dat begrepen wordt door veel leerkrachten, om de basisprincipes van de computer uit te leggen.
Om kostbare ‘tijd’ te winnen hebben wij geprobeerd om aan een aantal kerndoelen te voldoen (zoals deze te vinden zijn op tule.slo.nl). Door het verhaal van Ada Lovelace te vertellen sluiten wij aan bij het kerndoel Geschiedenis (van wetenschap en computers, kerndoel 52). We sluiten aan bij het kerndoel Culturele Oriëntatie (kerndoel 54 en 55) door informatica via het theater uit te leggen en interactie met het publiek zoeken. En het zal duidelijk zijn dat computerkennis aansluit bij de kerndoelen Wiskundig inzicht en handelen (kerndoel 23 tot 26).
Uiteraard willen wij zo veel mogelijk scholen, theaterzalen en festivals bezoeken om zo veel mogelijk kinderen en volwassenen te bereiken. Maar wij zullen er ook voor zorgen dat er een registratie van de show online komt te staan in logische episodes en onder een CC-BY-NC-SA licentie zodat het publiek het nog eens kan zien of het voor het eerst kan gaan bekijken.
Resultaat
Scholen die de show zullen zien hebben, naast een geweldige theaterervaring, een geweldige ‘kickstart’ voor het beginnen met programmeren en informatica op school. Het wegnemen van enige angst bij leerkrachten om te beginnen met programmeren is een belangrijk doel.
Innovatie
CSunplugged is op zichzelf al een nieuwe manier van computeronderwijs. Anders dan al die indrukwekkende ‘educatiemiddelen’ die het ‘verleuken’ van het onderwijs boven leren zetten. En theater over geschiedenis (industriële revolutie, Victoriaans Engeland, positie van de vrouw) te gebruiken om computerkennis bij te brengen is zeker vernieuwend. De hele educatiewereld kan leren van onze ervaringen tijdens het ontwikkelen en implementeren van Wetenschapstheater. Onderwijzen via theater zou weleens heel aantrekkelijk kunnen zijn voor deze ‘youtube-generatie’.
Realisatie
Ons team is breed en heeft in het bijzonder expertise in onderwijs, jeugdtheater, informatica en populaire wetenschap. Tijdens het ontwikkelingsproces kunnen wij samenwerken met twee verschillende basisscholen (Montessorischool De Eilanden en Daltonschool Neptunus beide in Amsterdam) voor try-outs. Ons plan is de show te ontwikkelen in de tweede helft van 2016 en in 2017 te beginnen met het spelen. Naast het zoeken naar fondsen voor de ontwikkeling van het theaterstuk zijn we ook de mogelijkheden van het bekostigen van een toer langs de scholen aan het onderzoeken.
Implementatie en daarna
Onze aanpak heeft twee prioriteiten:
- Met het materiaal willen we dat de kinderen werken met ‘echte’ kennis. Je hoeft het materiaal niet te bedekken met een roze kleur om meisjes aan te trekken (geen “pink it and shrink it”). Natuurlijk mogen meisjes roze kiezen in hun eigen computerprojecten. Programmeren gaat om de eigen creativiteit. Dit is waarom het ‘brede’ materiaal als CSunplugged, Scratch, Hello Ruby en Minecraft zo waardevol zijn.
- We hebben de intentie om materialen te ontwikkelen voor leerkrachten die zij zelf zouden moeten kunnen gebruiken. Dat is de reden waarom wij een workshop “CSunplugged voor leerkrachten” willen aanbieden om de drempel weg te nemen om te starten met dit materiaal. We zullen ook een (bemande) website moeten hebben waar leerkrachten vragen kunnen stellen of tips of advies kunnen krijgen voor vervolg projecten.
Budget
Het ontwikkelen van de show zal €40.000,- kosten waarvan €5000,- al is gedekt door Stichting Scratchweb. Hier zijn de kosten voor een videoregistratie al meegenomen en zal via youtube en deze website verspreid worden.
Voorstellingen zullen €1500-€2000 gaan kosten (hangt van de afstand af). Wij verwachten een bijdrage van scholen van €600,- dus dat betekent dat we sponsoren moeten zoeken voor ongeveer €1000,- per optreden.
Voor de ontwikkeling zoeken wij 1 tot 4 ‘founding sponsors’. Optredens kunnen bekostigd worden door kleinere organisaties.
Als je interesse hebt in sponsoring neemt dat contact op met info@csunplugged.nl
Wie was Ada Lovelace?
bron en meer over Lady Ada: bbc.co.uk